-För tjock?

Jag läste Piteå-Tidiningen idag och i den var det en artikel om en kvinna som inte skulle få operera sig eftersom hon vägde för mycket för operationsbordet.
Artikeln finns här.

Jag blev helt ärligt ganska irriterad av artikeln.

Det första jag läser är att överviktiga är diskriminerad av vården?
Jag förstår inte riktigt vad hon menar det med?
Det finns ju faktiskt ganska många risker med att operera väldigt överviktiga personer och inte bara att operationsbordet inte håller.

Det andra jag reagerade på är att hon säger:"Det är varken självvalt eller roligt att vara överviktig".
Det förstår jag inte heller?
Vadå inte självvalt?
Det är väl klart att det till viss del är.
Jag antar att det inte är någon som har tvingat denna människa att äta,lika lite som någon tvingar mig till att banta?
Och om inte det är självvalt så kan man ju säga att det inte heller är självvalt att röka eller snusa.För det är ju egentligen inte heller roligt att snusa eller röka.
Eller hur?

(Jag vet att man inte får skriva såhär egentligen eftersom frågan är mycket mer komplex än så)

Sen kan jag därimot inte förstå varför hon inte bara får fara till Sunderbyn där dom har oprationsbord som har högre maxvikt.
Det borde väl inte spela någon roll vart i Norrbotten man gör sin operation?

Nu går jag och sover.




Postat av: Jane

handlar det alls om hur mycket vikt operationsbordet pallar? Dom brukar ju inte vilja operera pga att det är livsfarligt att operera överviktiga personer pga att deras kroppar är så himla svaga.

Riktigt överviktiga personer har i regel hjärtan som får jobba som faaan för att pumpa runt allt blod och det är inte ens säkert att dom pallar att bli nerdsövda och all energi det tar från kroppen...

Vilket fall så håller jag med om att det låter löjligt när folk kallar fetma för en sjukdom osv...

Alla KAN gå ner i vikt, mer eller mindre...

Det handlar ju om hur man väljer att leva sitt liv. (vad man trycker i sig och hur passa lite man väljer att röra på sig...)

2011-05-12 @ 23:07:11
Postat av: Erika

Det finns ju faktiskt människor som pga sjukdom och massa mediciner blir väldigt stora.



Men som du säger är det jäkligt komplext och jäkligt känsligt.. Jag tycker faktiskt synd om dem som är överviktiga. Visst alla har vi ett val men i 99.9% av fallen tror jag att dessa människor mår skit dåligt, inte bara fysiskt utan psykiskt. Någon stans börjar ju ätandet och det är läskigt att möta sina hjärn spöken. Men någon stans måste man sluta tycka synd om sig själv och ta tag i skiten och förhoppningsvis finns hjälpen där då.



Sov gott nu! Hur blev det förresten med den där promenaden? ;)

2011-05-12 @ 23:26:38
URL: http://stordocka.blogg.se/
Postat av: Stina Sandström

Jag reagerade oxå på den artikeln! Sa nästan det du skrev. Sa högt till köket att "det är för fan hon som stoppar maten i munnen" osv... ond i munnen som jag brukar vara :P



Banta 2 kilo (svårt eller?)

En kompis till mig var tvungen att gå ner jättemycket! i vikt för att få operera brösten (operation pga ärftliga/medicinska skäl) å hon vägde it lika mycket som damen i artikeln. Det är nog ganska många som får gå ner i vikt innan operation gissar jag på, för sitt eget bästa.



Eller så får sjukvården fan sluta tjura å skicka henne till Sunderbyn istället.



+1 till Jane ang fetma + sjukdom = Inte sant



Sov gott vännen!

2011-05-12 @ 23:33:19

Tack för din kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: