-Jobbigt läge.......

Lucas fick sin tid ändrad på dagis.Tiden dom hade att erbjuda var 12-15.Helt okej om ni frågar mig.Men nu vet jag inte om jag vill ta den tiden.För nu säger dom att Lucas kommer att vara själv i circka 1,5tim eftersom alla andra barnen sover.Hur kul är det liksom för honom?
Försöker dom få mig att ändra mig?Försöker dom få mig att ha dåligt samvete?Jag vet inte..Men jag vill ju inte att han ska sitta själv och inte ha någon kompis att leka med.
Förstår ni vad jag känner?

Jag vet verkligen inte ut eller in.Är jag självisk att ha honom på eftermiddagarna?
Men samtidigt vill jag inte väcka mina barn.Jag vill stressa iväg Lucas på dagis.
Men då vill jag ju inte heller att han ska vara ensam på dagis..

Fan,Fan,Fan..

Postat av: jonna

Du kanske inspirerar npgon mer att ta eftermiddags passet.. :)

2010-09-01 @ 10:15:10
URL: http://jonnaan.blogspot.com
Postat av: Anki

Dom frågade mig idag om jag ville ha e.m passet med men jag tackade nej....

Robin trivs så bra nu och vill fara så tidigt så han får ha kvar sin tid...sen är han oftast så trött om eftermiddagarna...



2010-09-01 @ 12:38:57
URL: http://mammaanki.blogg.se/
Postat av: Nadia

Även om han är själv så kanske det bara är någon dag eller så? Andra lär väl också vilja ha em-tider? =) Sen så.. Ja, jag var med min mamma på dagis och gjorde Prao två ggr i högstadiet och då sov då INTE alla barn samtidigt och det var 1-3 års :) Kanske är annat nu men då sov då inte alla barn!



Förstår dock din ångest! Men det ordnar sig. :)

2010-09-01 @ 13:22:07
URL: http://nadiahill.blogg.se/
Postat av: Sandra och Lovis

Nog måste det ju finnas NÅN mer unge som är vaken? Kan han inte få vara på en avdelning för större barn då som inte sover?

2010-09-01 @ 14:06:39
URL: http://sandrablandandra.blogspot.com
Postat av: verron

Men tänk vilken mysig tid han får, han får all uppmäksamhet av fröknarna.



Vi hade sådär med A, hon var vaken själv, men då hade hon å andra sidan två fröknar som mer än gärna satt och gullade med henne/spelade med henne/Lekte med henne.



Så jag tror inte att det behöver vara någon nackdel att han är själv vaken. Dessutom så sover ju inte alla barn lika länge så ibland är nåt barn kanske vaket efter 40 min osv.



Och eftersom jag själv jobbat på förskola så vet jag att många barn brukar tycka det är mysigt med "egentid" med fröken, få välja vilka böcker man ska höra eller liknande. Eller så får Ni göra som föregående sa, kolla av om han får vara på en avdelning med barn som är vakna (under tiden de små sover) Det brukar inte alls vara ett bekymmer att det endast är ett barn vaket :)



Och om det blir så att han är det enda barnet vaket så får ni väl ha en bra dialog med pedagogerna och dem får väl kolla av om han verkar misstrivas med att vara vaken själv under en timme.



Men vad man än väljer så är det ju inte lätt, väljer man morgontiden måste man ju, som du sa, slita upp hela familjen på morgonen för att komma i tid. Men fördelen är ju då att han hinner vara med på det pedagogiska aktiviteterna (som i regel är på fm) har du emtid så får ni njuta på morgonen men då missar han ju det pedagogiska plus då att han får vara vaken själv en timme sen är det väl mellanmål och sen blöjbyten osv för att sen göra barnen iordning för att gå ut, men då kommer du väl i princip då?

Men måste ni ha tre tim per dag då eller får ni inte välja tre dagar med 5 timmar? (Om det skulle passa er bättre?)

Här är det iaf så att är man arbetslös så får man inte påverka barnets vistelsetid så mkt men är barnet 15h pga syskon så har föräldern rätt att tillsammans få till en fungerande vistelsetid. I många fall där föräldern är hemma med syskon görs "specialscheman" för att de ska passa familjen. Tex kanske skulle tiden 9:30-12:30 passa er bättre? Då slipper han vara vaken ensam då du hämtar han då barnen läggs och han hinner ändå vara med på fm + lunch.

Men prata med pedagogerna att du vill ha ett schema som passar er familj med tanke på lillebror!

I vissa fall kan man, när man är hemma med syskon, få dispans att ha storasyskonet 4 dagar i veckan a´5 timmar per dag. Det kan du också kolla upp om det är ett alternativ för er!



Oj, det blev visst en hel novell, hoppas du förstår mitt röriga inlägg. Lycka till!

2010-09-01 @ 20:17:15
URL: http://verron.blogg.se/

Tack för din kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: