-Tutte.

Det kryper närmare och närmare för Liams tutteavslut.
Snart är det sommartid och då hade vi tänkt börja med allvaret.
Jag har forfarande inte hittat något mjuiksdjur han skulle kunna ha istället.

Men då började om det verkligen är rätt väg att gå?
Att få bort ett behov med att erätta med ett annat behov?
Fast samtidigt så är ju behovet av gosedjur mycket bättre till tänderna sett.

Jag vill verkligen inte ta fighten när han typ är 3-4 år,det måste ju vara mycket jobbigare va?
Ju yngre han är desto enklare borde det ju gå va?
Och tänderna hinner väl "förstöras" ganska mycket av tutte?

,jag tror helt klart att det är bäst att sluta med tutte nu och ge honom ett gosedjur i stället.

Har ni tips så får ni gärna komma med det!

Postat av: Malin

Min son hade tutte till strax efter treårsdagen. Visst påverkas tänderna, men slutar man innan fyraårsåldern går det i regel till sig helt själv. Redan efter någon månad hade han ett fint rakt bett! För mig känns det bättre att sluta när de blivit lite äldre och man kan prata om det. Vi bestämde helt enkelt att han skulle sluta, och det gick bra. Inga tårar när natten väl kom.

2012-03-19 @ 13:41:09
Postat av: Erika

Vi har tagit bort tutten förrutom vid sovstunden. Det är tanken att sen sluta med den då också. Som nedtrappning så att säga.

2012-03-19 @ 14:45:58
URL: http://erikajoh.blogspot.com
Postat av: verron

2012-03-19 @ 14:51:43
Postat av: Jeanettej

Tror gällande tänderna så är det varken eller om du slutar nu eller om ett år, men jag tror att ör er skull och familjefriden och även för honom att det är bättre ju tidigare man gör det. Tutte är ju en sak som skäker barnet trygghet så att ersätta den ör stunden med en snuttefilt eller ett gosedjur tycker jag inte är fel nu när han fortfarade är så liten. Trappa ner och prata med honom, först kanske han bara får ha tutte under bollibompa och när han ska sova, sen bara när han ska sova? Sen lära sig sova utan tutte, och då är snuttedjuret fint att ha.

2012-03-19 @ 17:11:03
URL: http://jeanhed.blogspot.com/
Postat av: Jeanettej

JAg mins nämligen tiden när jag slutade med tutte, jag var ganska gammal- runt 5-6 år och det var jättejobbigt. Däremot har jag inga skador av tutte i munnen :S Vad menar man då? Att bettet blir fel? Eller att man får glugg? De bettproblem jag har är liknande eller färre de mina syskon (som inte sög tutte) också hade, dvs genetiska.

2012-03-19 @ 17:12:47
URL: http://jeanhed.blogspot.com/
Postat av: Jeanettej

http://www.1177.se/Norrbotten/Fakta-och-rad/Undersokningar/Undersokning-av-barns-tander "Napp- och tumsugning kan påverka barnets bett". Där står det "före fyra års ålder helst". Jag fick inga sådana problem men jag slutade med napp före mina tänder började bytas ut + de sista åren så använda jag bara napp under barnprogram/natten. Men ja, kanskeen kudde duger? En mysig kudde som luktar mamma och pappa? Lite som med hundvalpar och kattungar ^_^

2012-03-19 @ 17:18:23
URL: http://jeanhed.blogspot.com/
Postat av: Malin

Man kan få ett så kallat "öppet bett" av nappen, dvs att tänderna formas runt nappen så att det liksom blir ett hål när de stänger käken. Min son hade det, men det försvann som sagt inom ett par månader. Tandläkaren sa att det var lugnt bara vi slutade innan ca 4 år...

2012-03-20 @ 20:49:18

Tack för din kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: