-Observerat.

Ibland när jag inte ser och Lucas sitter och leker med tex. sin tågbana och Liam är där och "förstör" så börjar Liam gråta.
Och eftersom jag inte är och ser allt så vet jag ju inte vad som hänt.
Lucas är ju bara 2 år,så jag förväntar ju inte mig att han säger till på ett sätt som kanske en 4-5 åring skulle göra.
Jag vet att han ibland puttar lillebror när han blir arg för att lillebror förstör.
Så det är väl självklart att jag blir lite småarg på Lucas för att man inte ska puttas.

Men idag så satt vi alla och byggde tågbana och dirket Lucas sa till Liam att han inte fick vara och förstöra så börjar Liam att tokskrika och gråta.Lucas varken puttade honom eller lät särkillt arg.
Han sa nej med en bestäm röst bara.
Det har jag inte vetat,alltså att Liam blir arg bara för att man säger åt honom.
För på honom låter det som att någon har varit väldigt dum med honom,så högt gråter han.

Så hur många gånger har jag blivit lite arg på Lucas och sagt till honom att man inte ska vara dum med lillebror fast han inte har varit det?
Visst,inte är det väl alla gånger han bara säger till.Han är trots allt bara 2 ½ år.
Men jag fick ändå lite dåligt samvete när jag då har kommit och Liam har storgråtit och jag sagt till Lucas att man inte ska vara dum med lillebror.

Jag tror bestämt att Liam är en riktig DRAMAQUEEN!

Postat av: Frida

Haha, våran lilla kille är också en drama queen! Han kan slå på och av tårarna som en vattenkran! ;)



Nej, givetvis är alla barn (och alla föräldrar!) olika så att en sak kan omöjligt fungera för alla. Däremot upplever jag ofta att föräldrar, kanske omedvetet, straffar sina barn.



En mamma som brukar vara på Familjens Hus hotar ofta sin unge med att de ska åka hem om han inte äter upp sin mat. Helt utan förklaring också. Då kan man istället säga "Ät nu maten så att du orkar leka." Vill de fortfarande inte äta så får de väl vara utan, värre än så är det inte! (Inte i min värld i varje fall.)



Sen tappar jag givetvis också tålamodet och är inte alls så pedagogisk som jag önskade alltid, men det tror jag också kan vara bra för ens barn att se. Att deras föräldrar inte är maskiner utan människor med känslor och att, som du säger, känslor ska vara inte bara helt ok utan självklara att visa.

2011-05-16 @ 13:12:45
URL: http://myworldkeepsspinning.blogspot.com
Postat av: Linnea -Ebbas mamma

Ja precis den bilden jag menade, jo jag har gått skola i Öjebyn bor själv i Luleå :)

2011-05-16 @ 19:51:13
URL: http://linneagranstrom.blogg.se/

Tack för din kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: