-Kredit.

Jag är inte alls samma bitterfitta idag.Och inte heller är jag lika irriterad över saker och ting längre.Men jag tänker ändå (om jag hinner idag) skriva det inlägget!
Fast barnen är snälla och pappan roar sig med att hänga upp lite skoterkläder,så jag kanske gör inlägget nu istället.

Vad är det som jag irriterar mig på?

Ja,enkelt.Det är den här jävla "lyxkonsumtionen"(ursäkta stavningen).
Eller inte just kanske lyxkonsumtionen i säg.Vill man handla saker så är det bara att handla.
Men därimot saken som gör mig irriterad är alla dessa personer som handlar,handlar och åter handlar och dom köper allt på kredit.
Det ska liksom se så jävla fabolus ut med typ, kaffemaskin,ny soffa,ny iphone.
Ja,ni fattar.Och sedan kommer det liksom fram att dom inte ens äger sakerna.För det gör man ju egentligen inte när man tar ett lån,eller när man handlar på kredit.
Jag är en person som verkligen tar avstånd från sånt här.Jag tycker inte det är nödvändigt att köpa en kaffemaskin om man inte har råd med det.Då får man väl spara,som man gjorde förr.

Sen är det en annan sak att köpa saker man verkligen behöver.Om ett kylskåp går sönder hos en familj som kanske inte har råd att köpa ett nytt kylskåp samma dag,då är det väl helt okej att ta den på kredit?
En bil är väl också rätt okej att ta lån till?Man vill ju självklart ha en säker och bra bil när man har barn?

Men det är inte det jag vill komma till med detta inlägg.
Jag tycker bara att det är skrämmande att man hela tiden måste "övervinna" tex. grannarna på att ha mest "onödiga" saker.Det verkar nästan som att det är någon storts tävling.
Flest saker när man dör vinner.
Är det inte roligare att verkligen äga sakerna man köpt?

Och en till sak som även hör till detta inlägg.
Folk som ljuger och säger att dom inte alls köpt på kredit och senare så kommer det fram att fallet är så.
Vad ger liksom det?

Postat av: Lollo

Håller helt och hållet med dig.. Kredit=skit! Visst finns vissa undantag men det är få.. Skulle aldrig äga ett kreditkort.

2011-02-19 @ 09:13:45
Postat av: Jessica

Nej precis kredit ska man passa sig för ! Ett bra exempel är ju bara att titta på Lyxfällan...

Skulle aldrig i mitt liv komma på att skaffa ett kreditkort ! Då är det bättre att spara =)

2011-02-19 @ 10:13:44
URL: http://jessicatommy.blogg.se/
Postat av: Erika

Hejja hejja!!

Jag håller också med. Hellre nudlar och blodpudding än massa krediter :D

2011-02-19 @ 11:07:07
URL: http://erikajoh.blogspot.com/
Postat av: Frida

Jag håller med, men tycker ändå att det där är svårt.



Jag tycker att det är svårt att säga att det är ok att en människa/familj med lite pengar/dåligt sparande (eller vad det är må vara) kan ta en kredit för typ en kyl, men en människa/familj med mycket pengar/bra sparande inte kan det.



Egentligen vore det ju mer ok för människan/familjen med pengar/bra sparande då de faktiskt kan gå i god för den. Å andra sidan behöver man ju inte låna pengar då...



Vi handlar däremot aldrig på kredit och det enda vi har lån på är huset och då betyligt lägre än vad huset faktiskt är värt.



Vi är båda låginkomsttagare, men kan alltid spara pengar ändå. Enkelt matematik med inkomster och utgifter! :)

2011-02-20 @ 07:47:19
URL: http://myworldkeepsspinning.blogspot.com
Postat av: Anki

Ojj har missa en massa inlägg ser ja :P mja jag har vart dålig o kolla bloggar.

Kredit e skit...är väl roligare om man kan spara till det ist isf om man inga pengar har ? Har beställt kläder o dylikt förr då ja haft konto på typ halens o det, men det är verkligen inte så idag.

Man lär sig av sina misstag o ja kommer inte göra om det igen.

Man köper då man kan helt enkelt samtidigt som man får betänke tid om man verkligen behöver saken oxå..



Hoppas allt e bra annars =)

2011-02-21 @ 23:26:21
URL: http://mammaanki.blogg.se/

Tack för din kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: