-Förlossningsberättelse.

Eftersom jag ofta har myror i brallan bestämmer jag mig för att ta en promenad där kring 8 snåret.Tony tvingar nästan mig att ha med mig telefonen,eftersom det faktiskt kan hända något.Jag skrattar bara åt honom men tar ändå med mig telefonen mest för att göra honom lugn.

Jag
går på toa och pissar och byter trosskydd.Och sedan beger jag mig ut på en prommis.Jag hinner inte gå många meter innan jag känner mig riktigt jävla pissnödig igen.Jag ringer till mamma för att surra medans jag går.
Vi pratar medans jag går.Men jag hinner bara kanske 200-300 meter från huset då det känns som att en ballong mellan benen sprängs.Det blev blött i byxan,blött på skorna och blött på gatan.Lite chockad säger jag till mamma i telefonen att jag tror vattnet gått.Mamma säger bara att hon är påväg och sedan lägger hon på.
Jag står där,känns som att jag inte riktigt hängt med.Men jag ringer Tony och säger att vattnet nog gått,och det enda han frågar är vart vi har BB-väskan och att jag ska skynda mig hem.Inte så behagligt att gå när man är dyngsur.

Mamma
kommer i samma sekund som jag kommer tillbaka på gården.
Eftersom det gick så fort med Lucas efter att vattnet gått så hoppade vi in i bilen direkt och började bege oss till Sunderbyn.
Väl i bilen ringde jag förlossningen och sa att vi var påväg.
I bilen började jag faktiskt få lite ont,men inte speciellt ont gjorde det.Jag ringde till dom jag lovat att ringa när vi åkte in.Men efter gammelstan så började de kännas som att bäbisen skulle komma ut.Det trycke verkligen neråt.Kändes nästan som att jag hade en basketboll mellan benen.

Vi kom till Sunderbyn 21.00.Det var verkligen en pers att gå från bilen.Varje steg jag tog så kändes det nästan som att bäbisen var ute.Och värkarna började bli väldigt täta nu,fast jag kan inte säga att jag hade jätte,jätte ont.Men visst,dom kändes.När vi kommer in på förlossningen får jag gå och pissa eftersom jag kände mig grymt pissnödig.Och efter jag pissat får vi gå in i rum 5.Klockan är nu kring 21.10 och våran barnmorska har just börjat sitt pass.Jag får även berätta för henne att jag tror vattnet gått och att förlossningen med storebror gick väldigt fort.Jag börjar känna mig bajsnödig vid denna tidpunkt.
Barnmorskan vill gärna känna hur mycket öppen jag är,vilket hon gör.Det visar sig att ja redan är öppen 7cm.Hallå!7cm,och jag har enbart haft värkar sedan 20.10.Jag fick verkligen en chock när hon sa det.Jag har ju inte ens haft en enda förvärk!


Men därimot visar det sig att vattnet inte alls här gått.Utan att det är "första" hinnan som gått.Tydligen har man två hinnor.Men hon sa att när vattnet går,så kommer detta att gå väldigt fort.
Barnmorskan kopplar på en ctg kurva på mig och som får ligga med kanske 5min,sedan vill jag gärna röra på mig.Men jag hinner bara ställa mig upp så sätter jag mig ner igen.Det kändes verkligen som att bäbisen hade huvudet ute.Aldrig har jag känt ett sådan tryck.
Jag hinner bara lägga mig ner så känns det återigen som att en ballong mellan benen sprängs,och det börjar liksom forsa vatten!Barnmorskan och undersköterskan sliter av mig trosorna och sätter mina ben mot deras höfter.
Jag tror att klockan var kring 21.45 när vattnet gick.Jag minns att dom sa till mig att 3-4 ordentliga krystvärkar och eran bäbis är ute.Så jävla ont det gjorde alltså!Men så jävla skönt att få börja krysta.Jag krystade och krystade och helt plötsligt var huvudet ute.
Och helt plötsligt hör jag hur våran lillebror skriker.Exakt 22.00 kom våran underbara lillebror till världen!

Det är en sådan underbara känsla att få se sitt barn för första gången.Det går inte att beskriva.Tårarna bara forsade på oss båda.Aldrig har jag känt mig så stolt som jag gjort när pojkarna föddes.
Det är värt all smärta i världen.Att få se sitt barn som legat i magen så länge är helt fantasiskt.Tänk att vi gjort honom.
Så perfekt.Så underbar..


Det är en sådan upplevelse att få föda barn.Aldrig trodde jag att när jag gick ut på promenad den kvällen att jag 2 timmar senare skulle få ha lillebror på bröstet.





(Eftersom allt bara tog en timme så hann vi bara ta 2 kort innan Liam kom)

(Lucas förlossningsberättelse)


Postat av: Sofia

Vilken spännande berättelse, nästan som i en film ju! Skönt att det gick så bra och så fort!

2010-07-23 @ 21:33:49
URL: http://sofiafranzen.blogg.se/
Postat av: Linda

Det gick fort, härligt! =)



Ska kolla på den stolen då och se hur den ser ut osv, om det verkar vara nåt för oss. Man kan inte sätta den i viloläge med bara armen?

2010-07-25 @ 21:03:41
URL: http://lindta.blogg.se/
Postat av: Jane

Man blir alltid lika rörd när man läser förlossningsberättelser =) Myyyys!

Herregud Emmeli, du måste ju vara gjort för att föda barn du! ;)

2010-07-26 @ 00:41:31
URL: http://lifeofjane.blogg.se/

Tack för din kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: