-Svar på kommentarer.

Svar till Anna:

Jag tror den lila smörjan heter:Gentiana Ultravioletta.Jag ska smörja Liam i munnen och sedan på mina tissar varje dag i tre dagar och då hoppas jag att det är borta!

Svar till Nadia:

Torsk är en svampinfektion i barnets mun som främst kan ses som en vit beläggning på tungan.

Torsk framträder som vita beläggningar på kindernas insida, på tungan och i gommen. Det kan också visa sig som ett rött utslag med små upphöjda prickar runt ändtarmsöppningen. Ibland kan barnet äta dåligt.

Vad är Torsk?

Torsk är en svampinfektion som orsakas av bakterien Candida albicans och som i första hand drabbar spädbarn.

Behandling:

Torsk är inte farligt och man behöver inte uppsöka läkare, det försvinner oftast av sig självt. För att påskynda läkandet kan man pensla munnen med en bomullspinne indränkt i mineralvatten som innehåller natriumbikarbonat, till exempel Vichyvatten. Det ska man göra flera gånger om dagen, speciellt efter måltiderna. Man kan också doppa nappen i Vichyvatten.

Om man ammar kan svampen överföras till bröstvårtan som kan bli röd, irriterad och öm. Pensla också den med Vichyvatten, före och efter amning.

Tala med barnavårdscentralen om behandlingen inte skulle hjälpa. Sköterskan kan pensla barnets tunga med medicin som är effektivare än Vishyvatten.



Postat av: Anki

Jag kan tippsa om en bra grej om det e torsk, hade mkt sånt med Robin.

Jag använde gammel daxa whisy vattnet som finns att köpa i glas flaska på Ica.

Ta det med en toppz och gegga runt i munnen på han samt dina tissar.

Går bort nästan på en gång...det bästa jag använt.

Och mindre kletigt och färgat ;)



2010-08-31 @ 14:41:06
URL: http://mammaanki.blogg.se/
Postat av: Anki

hahaha såg du skrivit om whisy vatten nu..ja hade för bråttomt ;)

2010-08-31 @ 14:42:11
URL: http://mammaanki.blogg.se/
Postat av: Anki

hahaha såg du skrivit om whisy vatten nu..ja hade för bråttomt ;)

2010-08-31 @ 14:42:11
URL: http://mammaanki.blogg.se/
Postat av: Malin [Foto & vardag]

Skitsnyggt har du fått här inne :)

2010-08-31 @ 15:58:37
URL: http://www.mandarinklyfta.se
Postat av: Anki

för mig hjälpte inte det starkare utan bara vichy =) hehe...men det e ju olika..han hade tjocka beläggningar i heeeela munnen, att han enns kunde äta var otroligt..

2010-08-31 @ 17:42:53
URL: http://mammaanki.blogg.se/
Postat av: Jennie och Norah

Ohh sikken fin blogg du har fått till! =)



Jag visade tapeterna för Ante och vet du vad han kläcker ur sig!? "Men dom ser ju ut som tapeterna vi redan har!".Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta.Finns lixom INGENTING som påminner dem om varandra.Det säger hur karlar ser på inredning =) Dock lät han faktiskt positiv tillslut =)

2010-08-31 @ 18:34:10

Tack för din kommentar!

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: